Hvad er præstationsangst?

Præstationsangst handler om, at man er bange for at præstere i en eller flere situationer. Karakteristisk for præstationsangst er mindreværd, skam og følelsen af ikke at slå til. Præstationsangst er forbundet med stor ubehag – kropsligt såvel som mentalt.

I eksamenssituationen kan det handle om, at man er bange for, at “klappen går ned”, at man ikke kan huske noget eller formulere noget, og at man er “helt blank”. I klasselokalet kan man for eksempel være bange for at række hånden op af frygt for at blive vurderet. På job kan man være bange for at fremlægge for kolleger og/eller kunder. I nye, sociale sammenhænge kan man være bange for at skulle præsentere sig selv.

Det er svært at yde noget, fordi angsten tager så meget energi. Den indre forestilling om angsten og dens udtryk er ude af proportion med den reelle situaition eller virkelighed. Man er bange for, at de frygtede forestillinger går i opfyldelse – hvis man for eksempel ikke kan huske sit eksamenspensum – hvis andre kommer til at se, at man rødmer – hvis man ikke ved, hvad man skal sige. Eller man er så opslugt af, hvad andre tænker om én, at man slet ikke kan få sagt noget – og hvad vil de så tænke om én?

Det er naturligt at føle nervøsitet i vigtige og tilspidsede situationer. Ofte vil vi være endnu mere på mærkerne og måske yde lidt bedre eller mere, hvis vi mærker noget nervøsitet. Grænsen mellem naturlig nervøsitet og mere invaliderende angst er således en glidende overgang. Det er en helt individuel vurdering, hvornår angsten fylder for meget og bliver så ubehagelig, at den kategoriseres som angst.

Det er vigtig at fastslå, at man med præstationangst ikke kun oplever angst i selve situationen, men også angst op til situationen. Det er det, man kalder “angsten for angsten”. Det er al den nervøsitet, man mærker i dagene op til præstationen, hvor man skal præsentere sig selv. Angsten for angsten fylder ofte mere end selve angsten. Angsten oplever man i situationen, som er begrænset, mens angsten for angsten ofte fylder i flere dage eller timer før. Forestillingerne tager overhånd, og sætter dagsordenen for præstationen.

Ønsker du en samtale med en af vores psykologer om præstationsangst?
Kontakt os for at aftale en tid, eller lad os ringe til dig.

Behandling af præstationsangst

I behandlingen kan vi forsøge at belyse, hvorfra de svære tanker og følelser om én selv kommer fra – udspringer de fra en bestemt, måske enkeltstående, men skelsættende erfaring, eller har der været påvirkninger over tid, som gives særlig opmærksomhed i personens vurderinger af sig selv?

Endvidere vil vi for eksempel kunne se nærmere på mindfulness-øvelser omhandlende mere neutral iagttagelse af tankerne fremfor at blive optaget og indfanget af bestemte tankemønstre.

Naturligvis tager vi også her stilling til den enkeltes problemstilling. Det er desuden vigtigt at se vedligeholdende og forstærkende faktorer.