Hvad er insomni (søvnbesvær)?

Insomni eller søvnbesvær er en tilstand, hvor en eller flere aspekter ved ens søvn er dårlig. Disse aspekter kan blandt andet være, at man har svært ved at falde i søvn, er plaget af mange opvågninger i løbet af natten, ikke kan falde i søvn efter opvågning, for tidlig opvågning, eller at søvnkvaliteten er dårlig.

Man skelner mellem akut insomni, hvor problemet er opstået inden for de sidste 3 uger, og langvarig insomni, hvor problemet har stået på i mere end 3-4 uger.

Ønsker du en samtale med en af vores psykologer om insomni? 
Kontakt os for at aftale en tid, eller lad os ringe til dig.

Årsager og komorbiditet ved insomni

Insomni kan skyldes mange forskellige forhold. Den akutte insomni kan skyldes følelser som bekymring, sorg, angst eller stress. I nogle tilfælde kan insomni også skyldes indtag af forskellige substanser, f.eks. medicin, alkohol, urter og koffein. Man ved også, at tilstanden ofte optræder sammen med nogle mentale tilstande, f.eks. bipolar lidelse, depression, generaliseret angst, PTSD, skizofreni, OCD, hukommelsesproblemer og ADHD. Det er imidlertid svært at vide, om disse tilstande er forskellige årsager til insomni, eller om insomnien har medført dem. Man mener dog, at hukommelsesproblemer og depression kan skyldes insomnien, ligesom tilstanden kan medføre irritabilitet og øget risiko for hjertesygdomme og trafikulykker.

Forekomst af insomni

Insomni er et meget almindeligt problem, som rammer de fleste mennesker på et eller andet tidspunkt. Mere end én ud af tre lider af tilbagevendende insomni, mens 10-15 % lider af kroniske, svære søvnproblemer. Insomni kan opstå i alle aldre, men opstår oftest hos ældre mennesker. Dette opsving i forekomsten skyldes hovedsageligt, at andre lidelser, som ofte sekundært forårsager insomni, er langt hyppigere blandt ældre. Insomni i fravær eller uafhængigt af andre samtidige problemer forekommer til gengæld oftere hos yngre mennesker, og det rammer 1-2 % af befolkningen på et eller andet tidspunkt i deres liv.

Behandling af insomni

Nogle mennesker med insomni tyer til sovepiller, hvilke kan hjælpe, hvis de tages indimellem, men hvis de tages jævnligt i en længere periode, kan det føre til afhængighed og misbrug. Kognitiv adfærdsterapi er fundet lige så effektiv som medicin på kort sigt i behandlingen af kronisk insomni (link). Derudover er det fundet, at effekten af kognitiv adfærdsterapi, i modsætning til effekten af medicinsk behandling, har en længerevarende effekt, som vedvarer længe efter, den aktive behandling er afsluttet (link her og her).

Ved kognitiv adfærdsterapi foregår behandlingen ved, at klienten lærer mere optimale søvnvaner samt omstrukturerer uhensigtsmæssige tanker og antagelser omkring søvnen. Sådanne antagelser kan inkludere urealistiske forventninger (”Jeg skal have mindst 8 timers søvn hver nat”), fejlopfattelser omkring årsagen til insomnien (”Jeg har en kemisk ubalance, som gør, at jeg har svært ved at sove”), forstærkning af konsekvenser ved insomnien (”Jeg kan ikke foretage mig noget efter en dårlig nats søvn”) og præstationsangst efter i lang tid at have forsøgt at kontrollere ens søvnprocesser for at få en god nats søvn.