Intelligenstest og IQ test

En intelligenstest, sommetider blot kaldet en IQ test, måler en persons intellektuelle forudsætninger, herunder evne til læring, tilpasning, forståelse og vidensimplementering. Der findes en række forskellige intelligenstests, som adskiller sig betydeligt fra hinanden med hensyn til bredden af undersøgelsen og hvilke specifikke aspekter ved intelligensen de måler. Yderligere findes der både intelligenstests, som er rettet specifikt mod børn og unge og som er rettet mod voksne. Her på siden kan du læse mere om, hvad en intelligenstest er, hvilke typer der findes, samt hvad resultaterne fra en intelligenstest kan bruges til. Vi tilbyder intelligenstestning ved kompetente og erfarne psykologer ved vores praksisser på Frederiksberg i København og i Aarhus. 

Ønsker du en intelligenstest, eller har du nogle spørgsmål omkring psykologiske tests, er du velkommen til at kontakte os for en aftale, eller lade os ringe til dig.

Hvad er intelligens og IQ?

Den menneskelige intelligens indbefatter evnen til at lære af erfaring, tilpasse sig hensigtsmæssigt til nye situationer, forstå og håndtere abstrakte begreber samt at bruge viden til effektivt at håndtere sit omkringliggende miljø. Den mest anvendte nuværende definition af “intelligens” stammer fra Charles Spearman, som konkluderede, at der er en fælles, bagvedliggende funktion, der ligger til grund for ens evne til at fungere på tværs af alle intellektuelle aktiviteter – oftest refereret til som g-faktoren. Spearman mente, at denne grundlæggende intelligenskvotient var afgørende for, hvordan man ville kunne klare sig i samfundet, herunder ens evne til at bestå en uddannelse eller til at bestride en krævende jobfunktion. 

Standard intelligenstests resulterer ofte i en IQ-score (Intelligence Quotient), der beskriver personens samlede kognitive forudsætninger sammenlignet med befolkningens gennemsnit. Denne kan ses som et mål for ovennævnte g-faktor. I dag ved vi dog, at selvom der er stærke korrelationer mellem menneskers kognitive evner på forskellige områder, er det ret normalt, at der er specifikke områder, hvor vi er stærkere eller svagere.

Det betyder, at det i langt de fleste tilfælde ikke er særlig hjælpsomt at forholde sig til en enkelt, samlet intelligensscore. Enkelte har i tråd hermed argumenteret for, at der findes flere typer intelligens, hvilket til en vis grad også er inddraget i de moderne intelligenstests, som nu både indebærer et overordnet mål for ens generelle intellektuelle funktionsniveau og flere underliggende intelligensområder. 

En IQ-score tilbyder altså et mål for personens generelle kognitive forudsætninger, men specifikke evner kan variere, hvilket gør det nødvendigt at vurdere intelligens på forskellige områder. Derfor udfører vi dybdegående intelligenstestning med både overordnede og mere specifikke resultater, så disse kan omsættes til brugbar viden om, hvordan en person med fordel kan tilrettelægge dele af sit liv.

Intelligenstestning af voksneIntelligenstesning af børn og unge

Hvad fortæller resultatet af en intelligenstest?

Den overordnede score i en intelligenstest beregnes oftest som intelligenskvotienten (IK), men er nok bedre kendt under sit engelske navn: IQ (intelligence quotient). Ens IQ beskriver jf. ovenstående ens overordnede kognitive forudsætninger for indlæring og problemløsning sammenlignet med gennemsnittet af befolkningen med samme køn og alder. En helt gennemsnitlig IQ er 100, mens IQresultater over 115 og under 85 betegnes som henholdsvis over og under gennemsnit. 

IQ-scoren er det bedste estimat for en person intellektuelle forudsætninger for indlæring og problemløsning, og dermed også for personens generelle intellektuelle forudsætninger for at lykkes i de af samfundets kontekster, der stiller krav til disse funktioner. De vigtigste af disse er formentlig uddannelse og arbejde, hvor forskning også har påvist en stærk sammenhæng mellem intelligens, som målt med en intelligenstest, og uddannelsesniveau og succes i arbejdslivet. 

Selve IQ-scoren, som en intelligenstest kan give, fortæller dog kun om de generelle forudsætninger og er således ikke til hjælp med hensyn til at beskrive hvilke typer uddannelse og jobfunktioner, som man egner sig til. Når man ser på indlærings- og problemløsningssituationer med mere specifikke krav, kan der nemlig være stor forskel på ens specifikke forudsætninger for at præstere.

Nogle er for eksempel rigtigt gode til at løse praktiske, visuelle opgaver, men er mindre gode til at løse sproglige opgaver, såsom at skrive tekster eller lære fremmedsprog. Andre kan være meget hurtige og gode til at løse nye og ukendte opgaver, der kræver evne til abstrakt ræsonnering, men mindre gode til at løse rutineprægede, repetitive opgaver. Ens evner inden for sådanne områder kan være en del afvigende fra ens IQ og endnu mere forskellige fra hinanden.  

At kende ens evner inden for de specifikke intelligensområder ved at få disse målt med en dybdegående intelligenstest, kan derfor give afgørende information med hensyn til valg af uddannelse, karrierevej, den mest passende kandidat til en stilling, eller med hensyn til hvilke evneområder man er bedst tjent med at anvende, samt hvordan man kan kompensere for eventuelle svagheder. 

Intelligenstestning er en vigtig del af vores psykologiske tjenester ved Psykologerne Johansen og Kristoffersen. Udover at måle den generelle intelligens, sporer vi også specifikke symptomer og tegn på udfordringer med både høj og lav score på enkeltområder, identificerer associerede udfordringer og overvejer komorbiditet i den diagnostiske proces. Herunder finder du en omfattende beskrivelse af vores intelligenstestningstjeneste, herunder hvordan intelligenstests udføres, hvad de koster og hvad de kan bruges til. Der findes en række forskellige intelligenstests, der anvendes til bestemte aldersgrupper og formål, som du kan se på listen nederst her på siden.

Hvordan udføres en intelligenstest?

Hos Psykologerne Johansen og Kristoffersen tilbyder vi intelligenstestning af børn og voksne i behagelige, rolige omgivelser ved vores klinikker på Frederiksbergi København og i Aarhus. Her har vi dygtige og erfarne psykologer, der gør oplevelsen rar for dig eller dit barn.

De fleste officielle intelligenstests tager form af en række opgaver, som personen skal løse – typisk uden hjælpemidler, i kontrollerede omgivelser og på begrænset tid. Afhængigt af testen kan opgaverne løses på papir i form af eksempelvis sproglige, matematiske eller geometriske problemer, eller de kan løses med andre midler såsom klodser, puslespil eller lignende. En intelligenstest er ofte inddelt i delprøver, som hver især måler på forskellige aspekter af intellektuelle evner. 

Man tager intelligenstesten i henhold til de specifikt angivne rammer, hvorefter en ekspert udregner testresultatet. I forbindelse med intelligenstest, har man mulighed for at modtage resultatet af testen enten som en såkaldt attestation eller som en rapport. En attestation indeholder de overordnede testresultater samt kliniske observationer under testningen. En rapport er mere fyldestgørende og inkluderer i tillæg til ovenstående også en udførlig analyse af resultaterne samt personlige anbefalinger – herunder eksempelvis styrker og svagheder med hensyn til indlæring, opgaveløsning, erhvervsliv eller andre relevante områder. 

Hvad kan man bruge en intelligenstest til? 

En intelligenstest, eller en evnetest, er anvendelig i mange forskellige sammenhænge. For det første kan en intelligenstest være af ren og skær interesse for individet, og kan være et gavnligt værktøj, hvis man ønsker at blive klogere på sine egne styrker og svagheder i forhold til indlæring, informationsprocessering, hukommelse, visuo-spatiale færdigheder og problemløsningsevne. Med en intelligenstest kan man finde ud af, hvorledes man på optimal vis tilpasser sine skole- eller jobmæssige rammer for bedst mulig præstation, og man kan eventuelt blive klogere på, hvilke forhold man bør overveje, når man vælger uddannelse eller karriere.

Samtidig er intelligenstests adgangsgivende til optagelse ved organisationer som Mensaog ligeledes relevante ved ansøgninger til eksempelvis privatskoler eller ansøgning om adoption fra udlandet. Desuden anvendes intelligenstestning ofte i forbindelse med bredere undersøgelser for neuropsykiatriske lidelser såsom autisme og ADHD, hvor evneprofiler kan være relevante til underbygning af diagnostiske hypoteser eller til udelukkelse af særlige problematikker som årsag til adfærdssymptomerne.

Pris og omfang

Omfanget og prisen afhænger til dels af dine specifikke ønsker. Ønsker du blot en enkeltstående intelligenstest af høj kvalitet, kan denne foretages under et enkelt besøg og uden forudgående samtale. De hyppigst anvendte er i så fald Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-IV) til voksne (16 til 90 år) eller Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV) til børn (6-16 år). Til disse sættes der 2 timer af til testningen.

Er der tale om en intelligenstest i forbindelse med en bredere undersøgelse afhænger pris og omfang af formålet med testningen, kompleksiteten af de differentialdiagnostiske vurderinger, eksisterende undersøgelser og undersøgelsesdata.

I tilfælde, hvor intelligenstestningen eventuelt skal indgå som en del af et større testbatteri, tilpasser vi vores tilgang til den enkelte, og starter derfor typisk med et førstegangsbesøg. Her kan du/I i samarbejde med en psykolog med ekspertise inden for området kan klarlægge, hvilke undersøgelseselementer og specifikke tests er relevante for netop din situation.

Se prisliste

Typer af intelligenstests

Der findes flere forskellige intelligenstests til voksne, der hver især måler intelligens fra forskellige perspektiver. PJK tilbyder følgende:

  • Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS-IV): Anvendes til at vurdere intelligens og kognitive funktioner hos unge og voksne i alderen 16-90 år.
  • Reynolds Intellectual Assessment Scales (RIAS): Anvendes til vurdering af verbal og nonverbal intelligens som f.eks. hukommelse til aldersgruppen 3-94 år.
  • Leiter International Performance Scale-3 (LEITER-3): Anvendes til vurdering af kognitive funktioner inden for nonverbal intelligens hos især fremmedsproglige, døve eller personer med sproglige vanskeligheder.
  • Raven’s Progressive Matrices (RPM): En serie af nonverbale intelligenstests til vurdering af general intelligens inden for aldersgruppen 8-65 år.
Intelligenstestning af voksneIntelligenstesning af børn og unge

Der findes ligeledes forskellige intelligenstests til børn, og også disse måler intelligens fra forskellige perspektiver. PJK tilbyder følgende:

  • Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV): Anvendes til at vurdere børn og unges kognitive evner inden for fire områder i alderen 6-16 år.
  • WISC-V: Denne reviderede udgave af WISC anvendes til at vurdere de kognitive evner hos børn og unge i alderen 6-16 år på fem forskellige parametre.
  • Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI-IV): Anvendes til vurdering af kognitive funktioner og problemløsningsstrategier hos børn i alderen 2-7 år.
  • Reynolds Intellectual Assessment Scales (RIAS): Anvendes til vurdering af verbal og nonverbal intelligens som f.eks. hukommelse til aldersgruppen 3-94 år.
  • Leiter International Performance Scale-3 (LEITER-3): Anvendes til vurdering af kognitive funktioner inden for nonverbal intelligens hos især fremmedsproglige, døve eller personer med sproglige vanskeligheder.
  • Raven’s Progressive Matrices (RPM): En serie af nonverbale intelligenstests til vurdering af generel intelligens inden for aldersgruppen 8-65 år.