Tilknytningsundersøgelse

En tilknytningsundersøgelse er en omfattende, psykologisk vurdering af et anbragt barn eller ungs relation til anbringelsessted, forældre og det omkringliggende netværk, f.eks. dagtilbud, skole og fritidsinteresser. Vores erfarne psykologer hos Psykologerne Johansen & Kristoffersen udfører tilknytningsundersøgelser for kommuner med kort ventetid.

Ønsker du en tilknytningsundersøgelse, eller har du spørgsmål hertil, er du velkommen til at kontakte os for en aftale, eller lade os ringe til dig.

Hvad er en tilknytningsundersøgelse?

En tilknytningsundersøgelse indebærer en helhedsvurdering af den måde, hvorpå et barn eller en ung er knyttet til det sted, hvor de er blevet anbragt, deres forældre og eventuelle andre personer i deres sociale netværk.

Det er kommunen som iværksætter tilknytningsundersøgelser som et led i den børnefaglige undersøgelse i tilfælde, hvor kommunen overvejer at indstille til, at anbringelsen af et barn/en ung skal videreføres, eller at et barn/en ung skal adopteres af sin plejefamilie. Disse er nogle af de mest vidtgående afgørelser på børne- og ungeområdet, hvorfor beslutningsgrundlaget i disse komplekse sager bør være særligt godt oplyst.

Kontakt os

Socialstyrelsen udarbejdede for første gang i januar 2021 særlige retningslinjer for denne type undersøgelser: ”Socialstyrelsens retningslinjer for udarbejdelse og anvendelse af tilknytningsundersøgelser”. Disse definerer god social- og psykologfaglig praksis i forbindelse med anvendelse af tilknytningsundersøgelser. Der er aktuelt ikke et egentlig lovkrav om, at tilknytningsundersøgelser skal udarbejdes af en psykolog, men der foreligger en stærk faglig anbefaling fra Socialstyrelsen om, at kommuner gør brug af autoriserede psykologer til dette arbejde.

For at sikre de nødvendige faglige kompetencer, erfaring og kvalifikationer, vil det hos os altid være en autoriseret psykolog, som varetager undersøgelsen.

Kontakt os, så vi kan gennemgå opdraget og tale om undersøgelsens omfang, sammensætning, pris og tidsramme.

Hvordan udføres en tilknytningsundersøgelse?

Kommunens opdrag

Når kommunen har besluttet, at der skal udarbejdes en tilknytningsundersøgelse, skal den pågældende kommune formulere et udkast til opdrag.

Dette opdrag skal indeholde en opgavebeskrivelse, som redegør for årsagen til undersøgelsen samt hvilke forhold og problemstillinger, der ønskes belyst.

Ofte vil undersøgelsen skulle belyse og vurdere flere eller samtlige af følgende forhold:

  • Barnets kognitive og adaptive udviklingsniveau
  • Barnets aktuelle udviklingsbehov
  • Relation og tilknytning til biologiske forældre
  • Plejefamiliens eller anbringelsesstedets egnethed som omsorgspersoner
  • Tilknytning og relation til plejeforældre eller andre omsorgspersoner ved anbringelsesstedet
  • Samspillet mellem barnet/den unge og biologiske forældre
  • Samspillet mellem barnet/den unge og plejeforældre eller andre omsorgspersoner
  • Netværket omkring barnet ved anbringelsesstedet (andre børn, andre plejebørn, skole/børnehave, fritidsaktiviteter)
  • Flytterisici
Læs mere om vores psykologerLæs mere om forældrekompetenceundersøgelse

Psykologens valg af undersøgelsesmetoder

Når kommunen har udarbejdet et udkast til opdrag, påbegyndes psykologens undersøgelse og vurdering. Undersøgelsen baserer sig på flere forskellige informationskilder, metoder og tests. Psykologen vælger, hvilke informationskilder og metoder, der er relevante for belysning af den konkrete sag, som opdraget fra kommunen har belyst. Her følger nogle eksempler på informationskilder og undersøgelsesmetoder, der kan bruges i en tilknytningsundersøgelse:

Tilknytningsundersøgelsens informationskilder:

  • Forældre
  • Plejefamilie/anbringelsessted
  • Skole, børnehave eller andet dagtilbud
  • Barnet/den unge selv
  • Direkte observation eller testning, som psykologen selv udfører

Undersøgelsesmetoderne vil ofte inkludere:

  • Ustruktureret samtale med barnet
  • Semistruktureret samtale med barnet med fokus på tilknytning til aktuelle omsorgspersoner og/eller biologiske forældre
  • Evnetestning
  • Ustruktureret og/eller struktureret observation
  • Vurdering af adaptivt funktionsniveau med adfærdsrating fra voksne informanter
  • Vurdering af trivsel
  • Vurdering af adfærdsmæssig veltilpassethed og evt. problemadfærd via adfærdsrating af voksne informanter

Udarbejdelse af erklæring

Når psykologen har afsluttet undersøgelsen, beskrives og sammenfattes undersøgelsens informationer i en skriftlig erklæring. Erklæringen skal være en klar og tydelig konklusion på tilknytningsundersøgelsen. Der skal ses en klar sammenhæng mellem undersøgelsens helhedsvurderinger og de konklusioner, der drages på baggrund af vurderingerne. Det er dog ikke psykologens opgave at træffe afgørelse i sagen, og vurderingen og konklusionen må ikke fremstå som en afgørelse.

Typisk vil erklæringen indeholde en helhedsvurdering af:

  • Vurdering af barnets relationer og tilknytning til plejeforældre, anbringelsessted og netværk samt dets udviklingsniveau.
  • Evaluering af plejeforældrenes evne til at imødekomme barnets udviklingsmæssige behov med fokus på tryghed, kontinuitet og stabilitet.
  • Bedømmelse af forældrenes evne til at skabe gunstige forhold for barnets udviklingsbehov inden for en relevant tidsramme.
  • Afvejning af anbringelsesmiljøets og familiemiljøets kapacitet til at støtte kontinuitet og stabilitet i barnets opvækst.

Det er desuden vigtigt, at erklæringen kan stå alene og give selvstændigt mening. Psykologen vil således ikke antage, at alle involverede parter allerede har kendskab til vigtig information om sagen. Derfor er det vigtigt, at der også redegøres for baggrunden for undersøgelsen samt informationer og metoder, der er benyttet i tilknytningsundersøgelsen. Derudover skal erklæringens sprog tage hensyn til, at de undersøgte så vidt muligt skal kunne forstå den.

Gennemgang af tilknytningsundersøgelsens erklæring

Når psykologen har færdiggjort sin erklæring, bliver den gennemgået med de medvirkende, inden den sendes til kommunen.

Gennemgangen af erklæringen markerer afslutningen på tilknytningsundersøgelsen. Formålet er at informere barnet, plejeforældre/anbringelsesstedet og forældrene om psykologens opfattelse af barnets tilknytning og tilhørsforhold samt de resulterende vurderinger og konklusioner.

Derudover skaber gennemgangen plads til, at eventuelle faktuelle fejl eller misforståelser kan rettes. Det er vigtigt, at de undersøgte kan genkende sig selv i gengivelserne af dem, også selvom de ikke nødvendigvis er enige i psykologens vurderinger.

Psykologen vil inden gennemgangen af erklæringen overveje, om det undersøgte barn har et funktionsniveau og er modent nok til selv at have en forståelse af vurderingen, eller om barnet har brug for særlige tilpasninger.

Baggrunden for tilknytningsundersøgelser

Tilknytningsundersøgelser er ofte en del af mere komplekse socialsager, hvor de er med til at vurdere grundlaget for nogle af de mest indgribende foranstaltninger på børne- og ungeområdet. Det juridiske grundlag for videreført anbringelse og adoption uden samtykke til plejeforældrene er defineret i henholdsvis serviceloven og adoptionsloven. De skaber en ramme, hvor hensynet til barnets velbefindende får forrang frem for dets biologiske eller juridiske tilknytning.

Adoptionslovens § 9, stk. 4

Tilknytningsundersøgelser kan iværksættes som en del af den børnefaglige undersøgelse der kræves, når kommuner overvejer at indstille til, at et barn skal adopteres af sin plejefamilie efter Adoptionslovens § 9, stk. 4. Den er altså et vigtigt led, når der er en mulighed for, at barnet skal adopteres uden samtykke til barnets plejefamilie.

”Adoptionslovens § 9, stk. 4 – adoption uden samtykke til plejeforældrene

Når barnet er anbragt uden for hjemmet i en plejefamilie, jf. § 66, stk. 1, nr. 1-3, i lov om social service, og betingelserne for anbringelse af barnet uden for hjemmet i § 58, stk. 1, i lov om social service er opfyldt, kan adoption efter stk. 2 meddeles plejeforældrene, hvis barnets tilknytning til plejefamilien har antaget en sådan karakter, at det vil være skadeligt for barnet at bryde denne tilknytning, navnlig under hensyn til kontinuiteten og stabiliteten i barnets opvækst og til barnets relation til sine forældre.”

Servicelovens § 68 a

Ligeledes kan en tilknytningsundersøgelse blive iværksat i situationer, hvor kommuner overveje at indstille til, at et barn skal være anbragt i en videreført anbringelse efter Servicelovens § 68 a.

”Servicelovens § 68 a – videreført anbringelse

Børn og unge-udvalget kan træffe afgørelse om, at et barn eller en ung, der efter § 52, stk. 3, nr. 7, eller efter § 14 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet har været anbragt uden for hjemmet i mindst 3 år, fortsat skal være anbragt uden for hjemmet i en videreført anbringelse, hvis barnet eller den unge har opnået en så stærk tilknytning til anbringelsesstedet, at det på kortere og længere sigt må antages at være af væsentlig betydning for barnets eller den unges bedste at forblive på anbringelsesstedet. Afgørelser om videreførelse af en anbringelse efter 1. pkt. skal ikke forelægges for børn og unge-udvalget til fornyet afgørelse efter § 62.”

Tilknytningsundersøgelse hos Psykologerne Johansen & Kristoffersen

Hos Psykologerne Johansen & Kristoffersen på Frederiksberg i København og i Aarhus har vi autoriserede psykologer med erfaring med udarbejdelse af tilknytningsundersøgelser i henhold til alle gældende retningslinjer. Vi har fokus på kvalitet og professionalisme såvel som etik og omsorg i mødet med kommuner såvel som borgere. Kontakt os gerne for at aftale en tilknytningsundersøgelse, eller for at høre nærmere om mulighederne inden for omfang, sammensætning, pris og tidsramme.